Fűben, fában
Fűben, fában Abban van a legtöbb gyógyerő, ami a környezetünkben terem –ezt Bereginé Simon Ágnes, egészség tanácsadó mondta. Október végére megmutatta
Immunturbó zöldségkoktél télre

Az alábbi zöldségeket mindenképp iktasd be az étrendedbe!

Lehet, hogy kint egyre komorabb lesz az időjárás, de a piacokat elborítja a szezon zöldségsztárjainak színkavalkádja. Cékla, sütőtök, brokkoli és paszternák: jól mutatnak a tányérodon, ráadásul szuperegészségesek is. Ismerd meg jobban ezeket az őszi-téli kedvenceket!

 

Cékla

 

Ezt a vörös zöldséget sokan nem kedvelik intenzív, sajátos íze miatt, pedig számos jótékony hatása van. Kiváló méregtelenítő, mivel szabályozza a máj anyagcsere folyamatait, és segít a vörös vérsejtek regenerálásában is. A szervezet a zöldségek közül a céklából tudja kinyerni a legtöbb vasat, ezért kismamáknak és vérszegényeknek mindenképp ajánlott a fogyasztása. De jelentős az A-, B1-, B2- és C- vitamin, továbbá a folsav, foszfor, kén, nátrium, kálium valamint magnézium tartalma is. A legjobb, ha ősszel és télen hetente egyszer beiktatsz egy céklanapot, amikor megiszol legalább 3 deci céklalevet. (Hígíthatod uborka- vagy répalével is, ha túl töménynek találod az ízét.)

 

Sütőtök

 

A sütőtök nem csak a Halloween miatt népszerű, már az indiánok is felfedezték pozitív hatásait. Magas C-vitamin tartalma miatt megfázások esetén igazi csodaszer: akár gyógyító turmixként is fogyasztható. Továbbá természetes vérnyomás csökkentőként is hatásos köszönhetően magas káliumtartalmának. A benne lévő béta-karotin a szemed és bőröd egészségéről gondoskodik (például egy kis joghurttal keverve remek tápláló arcmaszkot kapsz), az antioxidánsok pedig csökkentik a daganatos betegségek kialakulásának esélyét. Sütve, nyersen, tumixolva: bárhogyan isteni!

 

Brokkoli

 

Ez a káposztaféle igazi jolly joker: alacsony a szénhidrát- és kalóriatartalma (100 gramm főtt brokkoliban 2 g szénhidrát, illetve 20-30 g kalória van), viszont annál nagyobb vitamin- és ásványi anyag raktár! Vitaminok közül jelentős az A-, B1-, B2-, B6-, C- és E-vitamin tartalma, ásványi anyagok közül pedig a vasból, káliumból, kalciumból, magnéziumból, cinkből és foszforból tartalmaz a legtöbbet. Újabb kutatások szerint a rákmegelőzésben is segíthet a rendszeres brokkoli fogyasztás, mivel a benne található indol-3-karbinol és kampferol nevű anyagok gátolják a rákos sejtek kialakulását és szaporodását. Ezért ősztől tavaszig egyél minél több brokkolit, akár köretként vajon párolva, krémlevesként vagy mártogatós szószként.

 

Paszternák

 

A paszternák, más néven pasztinák vagy olaszrépa halvány színével az egyetlen kakukktojás. Nem összekeverendő a hagyományos fehérrépával, mivel annál vaskosabb, íze pedig jóval édesebb, teltebb. A paszternákban található folsav, kalcium, kálium, B1-, B2-, B3- és C-vitamin, vas és cink is. Rosttartalma kiemelkedő, ezért segíti az emésztést és a diétázók is szeretik, mivel hosszú időre csökkenti az éhségérzetet. Felhasználása nagyon sokféle lehet: akár a krumplit is helyettesíthetjük vele, de krémlevesként és salátaként is tökéletes, sőt akár édesség is készíthető belőle.

 

Forrás: www.wellnesscafe.hu, Fotó: Profimedia – Red Dot