Ünnepi készülődés gyerekekkel
Ha elérkezik az év utolsó hónapja, a gyerekek már izgatottan várják a Mikulást és a karácsonyt. A levegő tele van a meglepetések izgalmával, finom sütemények
Immunturbó zöldségkoktél télre

Az alábbi zöldségeket mindenképp iktasd be az étrendedbe!

Lehet, hogy kint egyre komorabb lesz az időjárás, de a piacokat elborítja a szezon zöldségsztárjainak színkavalkádja. Cékla, sütőtök, brokkoli és paszternák: jól mutatnak a tányérodon, ráadásul szuperegészségesek is. Ismerd meg jobban ezeket az őszi-téli kedvenceket!

 

Cékla

 

Ezt a vörös zöldséget sokan nem kedvelik intenzív, sajátos íze miatt, pedig számos jótékony hatása van. Kiváló méregtelenítő, mivel szabályozza a máj anyagcsere folyamatait, és segít a vörös vérsejtek regenerálásában is. A szervezet a zöldségek közül a céklából tudja kinyerni a legtöbb vasat, ezért kismamáknak és vérszegényeknek mindenképp ajánlott a fogyasztása. De jelentős az A-, B1-, B2- és C- vitamin, továbbá a folsav, foszfor, kén, nátrium, kálium valamint magnézium tartalma is. A legjobb, ha ősszel és télen hetente egyszer beiktatsz egy céklanapot, amikor megiszol legalább 3 deci céklalevet. (Hígíthatod uborka- vagy répalével is, ha túl töménynek találod az ízét.)

 

Sütőtök

 

A sütőtök nem csak a Halloween miatt népszerű, már az indiánok is felfedezték pozitív hatásait. Magas C-vitamin tartalma miatt megfázások esetén igazi csodaszer: akár gyógyító turmixként is fogyasztható. Továbbá természetes vérnyomás csökkentőként is hatásos köszönhetően magas káliumtartalmának. A benne lévő béta-karotin a szemed és bőröd egészségéről gondoskodik (például egy kis joghurttal keverve remek tápláló arcmaszkot kapsz), az antioxidánsok pedig csökkentik a daganatos betegségek kialakulásának esélyét. Sütve, nyersen, tumixolva: bárhogyan isteni!

 

Brokkoli

 

Ez a káposztaféle igazi jolly joker: alacsony a szénhidrát- és kalóriatartalma (100 gramm főtt brokkoliban 2 g szénhidrát, illetve 20-30 g kalória van), viszont annál nagyobb vitamin- és ásványi anyag raktár! Vitaminok közül jelentős az A-, B1-, B2-, B6-, C- és E-vitamin tartalma, ásványi anyagok közül pedig a vasból, káliumból, kalciumból, magnéziumból, cinkből és foszforból tartalmaz a legtöbbet. Újabb kutatások szerint a rákmegelőzésben is segíthet a rendszeres brokkoli fogyasztás, mivel a benne található indol-3-karbinol és kampferol nevű anyagok gátolják a rákos sejtek kialakulását és szaporodását. Ezért ősztől tavaszig egyél minél több brokkolit, akár köretként vajon párolva, krémlevesként vagy mártogatós szószként.

 

Paszternák

 

A paszternák, más néven pasztinák vagy olaszrépa halvány színével az egyetlen kakukktojás. Nem összekeverendő a hagyományos fehérrépával, mivel annál vaskosabb, íze pedig jóval édesebb, teltebb. A paszternákban található folsav, kalcium, kálium, B1-, B2-, B3- és C-vitamin, vas és cink is. Rosttartalma kiemelkedő, ezért segíti az emésztést és a diétázók is szeretik, mivel hosszú időre csökkenti az éhségérzetet. Felhasználása nagyon sokféle lehet: akár a krumplit is helyettesíthetjük vele, de krémlevesként és salátaként is tökéletes, sőt akár édesség is készíthető belőle.

 

Forrás: www.wellnesscafe.hu, Fotó: Profimedia – Red Dot